De Jong’s IJs steekt de Oceaan over. Voor het eerst waren onze Friese ijsjes te proeven op de grootste Foodbeurs van Amerika. The Natural Expo West in Los Angeles. Dat we ijs maken voor klanten door heel Europa wist je misschien al. Maar nu hadden klanten, wij noemen ze liever partners, voor het eerst ijs uit Gorredijk mee naar Amerika. Eeuwe de Jong ging naar Los Angeles om te spreken met klanten die ons ijs exporteren naar Amerika. Maar ook Amerikaanse ijs merken die onze expertise en ijsfabriek graag gebruiken om lokaal ijs te maken voor de Europese markt.
Trends
Natuurlijk kijken we ook graag naar de Amerikaanse ijs markt. We kunnen er veel van leren want veel trends komen vaak (later) naar Europa. De meest opvallende trends op de Natural Expo West delen we hier graag met jullie.
Biting is better
Deze trend is al ingezet door Ben & Jerry’s in Europa maar in Amerika vind je in de meest trendy ijs zaken al amper tot niet meer een ‘Single flavor. Dus geen vanille, aardbei of chocolade maar. Butter Almond Brittle, Peacan Salted Caramel Choccolate chip, Lemon poppy seed, Peanut butter Brownie Honeycomb. Dus complexere smaken met meerdere smaken door elkaar heen. Vaak met een dikke saus of stukjes er in. Bij alle merken zie je dit terugkomen. Wat we ook zagen is dat ondanks alle nieuwe verpakkingen van afgelopen jaar de Pint, De kartonnen beker onverminderd de standaard is!
Coffee, espresso to Frappuccino!
Een opvallende trend op de beurs waren ‘ signature ‘ ijsjes op basis van koffie. In de meest uitlopende smaken. Zoals “coffee with milk and sugar”. Maar ook double ristretto, frappuccino, latte macchiato of iced cold brew coffee ice cream. In Nederland wordt relatief weinig koffie ijs gegeten maar hier gaat het nu snel. Ook combinaties met chocolade of noten zien we terug komen.
Pints are getting smaller
In Amerika wordt een pint of ice cream meestal verkocht in een container met een inhoud van 473 milliliter, wat overeenkomt met ongeveer 16 ounces. Dit formaat is populair bij veel ijsfabrikanten en wordt vaak gebruikt als standaardmaat voor de verkoop van ijs bij supermarkten en in ijssalons. Maar ook in Amerika is de inflatie goed voelbaar en in plaats van prijsverhogingen zie je kleinere Pints met ijs. In plaats van 16 ounces gaan veel merken over naar 14 ounces. Wat neerkomt op 414ml. In Nederland zitten we er flink boven met 500ml maar ook hier is het ‘krimpen’ begonnen. We zien in Amerika prachtige nieuwe bekers die net iets kleiner zijn dan de maten die wij gewend zijn in Nederland.
Sandwich your ice-cream
Opvallende trend is de “ice cream sandwich”. Een bol ijs platgedrukt tussen 2 koeken. Dit is wel echt iets anders dan het steek ijs van vroeger uit Nederland. Op de beurs veel aandacht voor de koeken die vaak ambachtelijk gebakken worden en veel beter smaken dan de industriële koekjes die vaak platter zijn. We zien ze in portion packs, per stuk verpakt. In een flowwrap of in een stazak. En in de meest mooie combinaties. We zagen een paar merken die nu al landelijk in supermarkten liggen. East coast to West coast.
Mochi Icecream
Al jaren geleden berichten we over de Japanse trend van Mochi ijs. Mochi ijs is een Japans dessert dat wordt gemaakt door kleine bolletjes ijs te omhullen met een laagje zoete kleefrijstdeeg genaamd mochi. Het mochi-deeg wordt meestal gemaakt van gestampte kleefrijst die gemengd is met suiker en maïzena om een zachte en elastische textuur te creëren. De vulling van het ijs kan elke smaak zijn, zoals groene thee, aardbei, chocolade of vanille. De combinatie van het chewy mochi-deeg en het koude ijs zorgt voor een uniek en heerlijk dessert. Ook in Nederland is Mochi ijs verkrijgbaar bij diverse supermarkten al is het veel kleiner dan in Azië en Amerika. Maar wij verwachten hierin een groei.
Clean label is the standard
De niches van weleer zijn de grote namen van nu. Clean label ijs is enorm groot en volwassen aan het worden. Biologisch, GMO vrij, Vegan, Minder calorieën. Alles komt samen in Amerika. En er worden serieuze meters vrij gemaakt voor merken die minder traditioneel zijn. Vernieuwen biedt nu echt kansen bij de grotere retailers en merken op de beurs springen er graag op in.
Just the cookie
De grappigste innovatie vonden we in het product: “gebroken ijswafels” Een zakje met gebroken ijshoorntjes met de slogan; Just the fun part! Sommige op smaak gebracht, anderen omhuld met chocolade. Een leuke manier en ode aan het ijs hoorntje. Breder zien we de trend dat veel zogenaamde toppings worden verkocht voor mensen thuis. Zoals spikkels, nootjes en chocolade garnering.
Wil je meer weten over de trends in Europa en Amerika? Blijf ons blog volgen of bel ons eens op. We helpen jou en je ijs merk graag verder. In Nederland, Europa of zelfs Amerika 😉
Blog geschreven door Eeuwe de Jong. Eeuwe is tweede generatie ijsmaker en heeft zijn zoon Romke opgevolgd als directeur van De Jong’s IJs. Al sinds z’n dertiende maakt Eeuwe ijs. Hij verkocht het met ijs karren en heeft het bedrijf tientallen jaren gerund. De laatste jaren is Eeuwe verantwoordelijk voor de financiële kant van het bedrijf maar als het om smaak ontwikkeling gaat kloppen de ijs makers nog vaak bij deze echte ijscoman aan.