Inspiratie reis

Romke terug, en gelijk weg (naar Amerika)

Ja, je leest het goed. Ik ben weer terug. En gelijk weer weg.
Eerst maar met het eerste beginnen. Na een periode verkozen te zijn tot Tweede Kamerlid ben ik weer terug in ons familiebedrijf. Maar aangezien Eeuwe en Tessa het fantastisch doen blijven zij de directie. Ik mag me de komende tijd bezig houden met product en conceptontwikkeling.

Op naar het ijs land bij uitstek: Amerika

Dus na een paar dagen in onze mooie ijsfabriek ben ik weer vertrokken…
Naar Amerika, het ijs land bij uitstek. Nederlanders eten per jaar ongeveer 7,5 liter ijs. Amerikanen bijna het drievoudige. 20 liter ijs per persoon per jaar! Daarmee eten Amerikanen ook echt anders ijs. Ze hebben bijna altijd thuis ijs in de vriezer en dat maakt het aanbod in de supermarkten ook groot.
En dat komt ook omdat supermarkten in Amerika groter zijn. Waar in Nederland supermarkten tussen de 800 en 2000 vierkante meter zijn. Zijn ze in Amerika tussen de 2700 en 4700 m2. Met uitschieters tot 9000 vierkante meters. Daarom ook schappen vol met ijs. Een aantal trends zetten we voor je op een rij!

1) Rijen vol vriezers met ijs

Waar in Nederland een aantal deuren beschikbaar zijn voor ijs. Is Amerika natuurlijk de overtreffende trap. Wat een leuke gimmick is, is dat de verlichting van een vriezer pas aan gaat als je er voor staat. Toch een beetje duurzamer. Meer om aan te geven hoeveel ijs er staat? De hele rechterkant op het filmpje is alleen maar ijs… Ja, dat is veel. Om die verlichting te testen heb ik de volgende generatie even ingezet! šŸ˜‰

2) Big is better

In Europa is de trend, kleinere verpakkingen. Gericht op kleinere gezinnen of eenverdieners. In Amerika zien we ook meer kleinere verpakkingen. Maar het meerendeel is gewoon heel, heel erg groot. Als je toch altijd ijs in huis hebt dan kun je beter maar genoeg hebben. 
De meeste verpakkingen zijn meestal groter dan een liter. Maar ook 2, 3 of 4 liters komen we tegen. Een soort Pint XXL! 

3) Alle toebehoren

In bijna alle supermarkten die we bezochten is naast dat enorme ijsschap ook een schap voor alle toebehoren. Soms klein. Vaak ook gewoon veel winkelmeters. Met ijsscheppen, ijsknijpers, sauzen, toppings, disco dip, carmel, hoorntjes, koekjes. Wat je ook maakt met je ijs. Het is te krijgen. 

4) Kerst verdient kerst smaken ijs

Natuurlijk wil je jouw kerstdiner perfect afsluiten. In Amerika hebben ze in ieder geval genoeg smaken om daarmee aan de slag te gaan! Je vindt hier een vriezer vol smaken rondom kerst.
Wat dacht je van:
Santa’s White Christmas. Koffie ijs, met cacao espresso vlokken.
Peppermint Stick! Luchtig Vanille ijs met stukjes pepermunt candy cane
Eggnog (Eierpunch), met een heel klein beetje nootmuskaat.

5) De transparante potten komen er aan!

We hebben er hier al eerder over geschreven maar ijs in transparante potten zagen we al eerder voorbij komen op Europese beurzen. Maar ook in Amerika is het groot in het schap. Je ziet gelijk wat er voor lekkers er in zit. Veel saus, lekkere stukken chocolade of noot. Wij verwachten dit ook vaker in Europese supers te zien.

6) Minder suiker, minder vet

Maar ook in het land van veel suiker, vet en grote verpakking ook een echte paradox. Het aanbod in ijs met minder toegevoegde suiker, minder vet, minder suiker, minder calorieƫn, meer eiwitten. Het is er allemaal en het is een groeiend segment. Nog steeds ongeveer 1/10 van het assortiment maar ten opzichte van 2 jaar geleden veel nieuwe ijs merken die dit aanbieden. En ook de eerste huismerken volgen.

7) Spikkels niet op het ijs, maar er in!

Een smaak die we vaak tegen komen in Amerika is Birthday cake. Een zoete vake met grote “sprinkles” in allemaal kleuren. We zien het product overal. Als ijs, maar zelfs als speciale uitvoering van Kit-Kat.
In Nederland dippen we nog wel eens een ijsje in disco dip in de ijssalon. Maar hier gaat het allemaal doorheen. En, verrassend lekker!

En daarmee komt er weer een koffer vol ideeƫn terug naar ons Friese Gorredijk waar ik de komende maanden weer aan de slag mag met nieuwe projecten en ideeƫn van onze partners. Ik kijk er enorm naar uit om weer een (kleine) bijdrage te mogen leveren aan deze prachtige duurzame ijsfabriek die in de jaren dat ik weg was een fantastische groei heeft door mogen maken. En ook daar hebben ze niet stil gezeten. Binnenkort vertel ik jullie graag meer over onze enorme verbouwing waarin de productiehal meer dan verdubbeld is voor onze toekomstige producten. Wil je meer weten over bovenstaande? Heb je een leuk idee of een smaak die je wilt ontwikkelen? Neem contact met ons op! We kunnen (bijna) alles! En blijf ons online volgen. Op instagram bijvoorbeeld!

Over Romke

Romke de Jong is derde generatie ijsmaker en is na een afwezigheid van 3 jaar terug in zijn familiebedrijf! In zijn blogs neemt Romke je mee in zijn (ijs) wereld. Romke leerde ijs maken van zijn vader Eeuwe die het weer van zijn vader Harke leerde en een bedrijf begon. En zo startte De Jong’s IJs in 1947 met ijskarren. Samen met zijn vader bouwde Romke het bedrijf uit tot de duurzame ijsfabriek die het vandaag de dag is. Je vindt ons ijs in meer dan 12 landen en 16.000 supermarkten.

De Jong's IJs

Instagram

Kan ik je ergens mee helpen?