Tot wel 50% goedkoper

Huismerken winnen terrein

In elke economische crisis rukken huismerken in de supermarkt op. Grote merken slagen er niet in al het verloren terrein terug te veroveren als het weer beter gaat. Hun innovaties kunnen het verschil niet meer maken. Aldus het Financiële dagblad van 19 maart 2023.

De specialist in prijs/kwaliteit

De Jong’s ijs is specialist in private label ijs. Zowel voor unieke duurzame merken alsmede voor (grote)huismerken. “Juist nu is het bijzonder om te mogen werken aan prachtige ijsjes met mooie ingrediënten en ze voordelig in het supermarkt schap te krijgen. Zodat de consument een lekker ijsje heeft, voor een scherpe prijs”. Aldus Tessa Breeuwsma, commercieel directeur van De Jong’s IJs B.V.
Breeuwsma: “We zien de kranten en nieuwsberichten veelvuldig voorbij komen en ze bevestigen wat wij al langer zien. In een tijd van oplopende kosten kunnen wij een betaalbaar luxe ijsje maken voor supermarkten. En niet alleen in Nederland, dit speelt ook in de landen om ons heen”.

Huismerken groeien elke crisis

Directeur Koen de Jong van IPLC, een adviesbureau voor winkelketens en de huismerkenindustrie Winkelmerken bieden meer waar voor hun geld. ‘Consumenten weten dat de kwaliteit van huismerken vaak niet onderdoet voor die van A-merken, terwijl ze wel 30 tot 50% minder betalen.’ (bron: FD)

Discounters

In een artikel van het FD van 22 september 2022: Consumenten wijken vaker uit naar goedkopere supermarkten nu de prijzen in de winkels hard stijgen. Daardoor winnen discountsupermarkten Aldi en Lidl marktaandeel in Nederland. Dat zeggen marktonderzoekers en retailexperts tegen het FD.

Huismerken groter dan A-merken

Het omzetaandeel van A-merken in de supermarkt is fors gedaald. Het is voor het eerst gelijk aan dat van de huismerken. (aldus Retailtrends uit dit bericht van februari 2023).

Dat meldt Distrifood op basis van berekeningen van onderzoeksbureau GfK. Directeur Norman Buysse: “De merken hebben 4,4 procentpunt ingeleverd ten gunste van private label. In omzet zijn beide nu goed voor pakweg 50 procent. Merken zitten op 50,1 procent omzet-aandeel en huismerk op 49,9 procent. Als je de lijn zou doortrekken dan zou voor het eerst de omzet van eigen merken groter zijn dan die van merken. 

Blijvertje

En ook het Epertisecentrum voedingsmiddelen industrie meldt het volgende in dit artikel: Het huismerk is een blijvertje, blijkt nu uit de Nationale Keuzestress Monitor. Deze monitor is een maandelijks, representatief onderzoek naar onze keuzes in (financieel) onzekere tijden waarbij telkens op een ander thema wordt ingezoomd. De januari-editie van de monitor, over onze keuzestress in de (online) supermarkt, toont aan dat de consument geen enkele reden ziet om af te stappen van het huismerk. 78 procent is er even tevreden over als over A-merk-producten. 17 procent is er zelfs meer gecharmeerd van.

50% goedkoper

BNR Nieuwsradio meldt het volgende op 25-10-2022: Huismerken in supermarkten zijn gemiddeld vijftig procent goedkoper dan A-merken, zo heeft de Consumentenbond berekend. En dat is een groot verschil ten opzichte van vier jaar geleden, toen huismerken ‘maar’ veertig procent goedkoper waren.

Kies je markt

Is er dan helemaal geen ruimte voor sterke Merken? Juist wel aldus Tessa Breeuwsma: “Voor specifieke ijsjes zien we dat mensen willen omrijden, of iets meer voor willen betalen. Zoals plantaardig of biologisch. Samen met onze partners kijken we of de positionering past bij het ijsje, de verkoopkanalen en de verkoopprijs”

Meer weten of wat wij voor u kunnen doen als het gaat om merk ontwikkeling of private label? Neem gerust eens contact met ons op of kijk eens bij de verschillende verpakkingen die we nu al op korte termijn kunnen leveren!

Tessa Breeuwsma is commercieel directeur bij De Jong’s IJs. En naast dat ze onze partners helpt bij het ontwikkelen van nieuwe ijsconcepten is ze ook een ster in de productie als we haar nodig hebben 😉 Mail haar direct op tessa @dejongsijs.nl als je vragen hebt over private label ijsjes!

De Jong's IJs

Instagram

Kan ik je ergens mee helpen?