Hoe start je een ijsmerk?

Wij maken ons ambachtelijke ijs al lang niet meer alleen voor onze ijskarren, ijssalons en foodtrucks. Onze ijskeuken is steeds vaker de ‘ ijsfabriek ‘ van een ander. Steeds meer ijsmerken kiezen er voor om hun ijs te laten maken door een gespecialiseerde ijsmakerij. En met 3 generaties en ruim 70 jaar ervaring vertellen we je in dit blog meer over welke stappen worden doorlopen om tot een ijsmerk te komen. Aan de hand van het 4P marketing model komen we heel ver. (Prijs, product, promotie, plaats)

1. Het concept

Alles begint met een goed concept. Een combinatie van goede smaken, onderscheidend ijs, een fantastische verpakking en ‘feel good’ beleving. Dit kan allemaal al bedacht zijn, in deze fase is het zaak je ideeën uit te werken op papier. Laat ze lezen aan kennissen en mensen die er verstand van hebben. En durf ook bij te schaven om het plan beter te maken.

2. Het ijsje

Nu het idee duidelijk is zul je aan de slag moeten gaan met de uitwerking van de smaken. Er zijn hier in Nederland genoeg leuke partijen die je kunnen helpen bij de uitwerking van recepturen. Van een goede ijscursus bij het IJscentrum, tot bijvoorbeeld een lokale ijssalon die je wellicht ook (tegen een vergoeding) kan helpen bij het uitwerken en maken van je eigen ijs. Ook in onze ijsfabriek zijn we gek op ontwikkelen en kunnen door de juiste vragen te stellen meestal in 2 of 3 sessies het gewenste ijsje maken. Of dit nou vegan, fair trade, biologisch of low calorie low sugar moet zijn. In deze fase is het belangrijk dat je de smaken goed laat testen door een (consumenten) testpanel om te kijken of je concept een goede match is met de mogelijke klant(en).


Bedenk ook goed hoe je het ijs wilt laten maken. Literbakken? Of toch liever de populaire halve liter beker? Ook wel ice-cream pint genoemd. Een 500ml ijsbeker afvullen is bij ons dagelijkse gang van zaken. Ook maken we de kleinere ijsbeker. De 125ml of 130ml ijscup.

3. De prijs

Nu je een ijsje ontwikkeld hebt is het belangrijk om hier goed de kostprijs van te weten. De meeste ijsfabrieken hanteren een opslagmodel op de inkoopprijs van een kg ijsmix. Nu je de inkoop weet, kun je berekenen wat jouw marge moet zijn en die van jouw klant(en). Ga je zelf je ijs verkopen? Komt het ijs in 500ml ijsbekers, de bekende halve liter ijsbeker? Wat is de marge van een groothandel? Of de marge van een supermarkt, of een hele supermarktketen? In deze fase maak je je ijs businessmodel rond. En denk je goed na over je ijsbekers, pints, cups wilt verkopen. (en vergeet de btw naar de consumenten prijs niet. De meeste leveranciers hebben het alleen over ex btw prijzen)

4. De verpakking

Is je business model rond? Zijn alle tests geslaagd? Dan is het nu tijd om je verpakkingen af te maken. In deze fase is het belangrijk om alle gegevens van jouw ijs volledig correct en binnen de EU regels als etiket op je verpakking te maken. Denk aan voedingswaarden, ingrediënten declaratie, allergenen, inhoud, bewaar informatie, EG nummer (bij melk ijs), de data van je merk (NAW) en natuurlijk wat je wilt vertellen over je ijs.

Zoek een goede vormgever die je kan helpen om jouw 500ml ijsbeker of 125ml ijsbeker te ontwerpen. Denk goed na over de verdeling op je beker en hou altijd in je gedachte hoe de beker er in het schap van een supermarkt uit zou zien. Onze tip. Maak je ontwerp, print het uit, plak het rond je 500ml ijsbeker (of de kleine ijsbeker) en neem het eens mee een supermarkt in. Hou het eens voor de vriezer en kijk of dit is wat je in gedachte had.
Zoek een goede partij die bekers voor je kan drukken. Uiteraard is prijs hierin belangrijk maar denk ook aan levertijden, opmaak van de bekers, opstartkosten en minimale afname hoeveelheid. In veel gevallen moet je dit zelf regelen. (Al kunnen wij uiteraard heel goed adviseren en helpen)

5. De afzet

De verpakking is in de maak, je ijs is klaar en getest en je weet wat je qua prijzen wilt vragen. Nu is het belangrijk om de stap te maken naar je eerste verkoop. Ga je naar supermarkten? Welke supermarkt of supermarktketen past bij jou? Wil je exclusief bij 1 supermarkt met je ijs liggen of wil je bij zoveel mogelijk? En bijt dat elkaar niet? Ga je zelf distributie doen of zoek je een goede logistieke dienstverlener? Allemaal belangrijke vragen die je nu moet kunnen beantwoorden. Denk ook na wat er gebeurt bij tegenslag? Kun je je ijsmerk ook elders afzetten? Heeft je ijsmerk potentie voor het buitenland? (en zou je dan niet de verpakking meertalig maken) Is de 500ml ijsbeker je beste optie voor export? 

Onze ervaring leert dat het goed is om vroeg in het ontwikkelingsproces met mogelijke klanten om tafel te gaan en te kijken wat zij er van vinden.

6. De marketing

Dit is wellicht wel de allerbelangrijkste voor het slagen van je ijsmerk. Hoe zorg je er voor dat je genoeg bekendheid genereert? Ben je een private label ijsje of ijsmerk dan pakt een supermarkt dit stukje vaak op. Maar een merk moet je bouwen. Richt jij je helemaal op social media? Of wil je juist actief in de reclame folder van de supermarkt? Hoe richt je je website hier op in? En hoe hou je contact met alle nieuwe fans van je ijsmerk?


Als je een merk wilt bouwen moet je hier echt budget voor vrij houden. Dit kan alleen door je marge te vergroten en dat extra budget ook echt te reserveren voor de bouw van je ijs merk. En hierin zit ook onze toegevoegde waarde. Sterke merken die we kennen hebben op een gegeven moment de keuze gemaakt. Investeer ik in een eigen ijsmakerij en machines of investeer ik in budget voor mijn merk waardoor ik met minder investering veel sneller kan groeien. En juist voor die klanten (die wij onze partners noemen) gaan wij graag door het vuur…..of ijs.

Meer weten? Begin eens bij onze speciaal gemaakte ijsfabriek pagina. Of kijk eens op ons Instagram kanaal voor leuke foto’s en filmpjes in de ijsfabriek en zie meer lekkere voorbeelden van 500ml ijsbekers. Of volg ons op Facebook en Instagram met de hashtag #overaldejongsijs

De Jong's IJs

Instagram

Kan ik je ergens mee helpen?